Vijenac 613 - 614

Glazba

Uz 8. MAG festival, Split, 25. kolovoza–3. rujna

Najbolji MAG dosad

Tatjana Alajbeg

Osmi MAG festival sa četiri je koncerta kvalitetom nadvisio sve dosadašnje. Splitskoj je publici darovao iznimne glazbene užitke, a takvi su, nažalost, u Splitu rijetkost, tim više što je ovogodišnje Splitsko ljeto oskudijevalo vrijednim koncertima, a nastupajuća sezona glazbeno je vrlo upitna.

Glasovirski trio Amael iz Slovenije u sastavu Volodja Balzalorsky, violina, Damir Hamidullin, violončelo, i Zoltan Peter, glasovir, otvorio je festival koncertom za pamćenje. Program ispunjen romantičnim naslovima: Glasovirski trio u Es-duru Notturno, op. posth. 148, D. 897 Franza Schuberta, Brahmsov Glasovirski trio br. 3 u c-molu, op. 101 i Smetanin Glasovirski trio u g-molu, op. 15 – oduševio je bogatim, raspojasanim zvukom, plodom znalačkog izvođačkog tkanja trojice izvrsnih glazbenika. Zahvalnoj i ponesenoj publici vrsni su umjetnici zahvalili dvama dodacima (Glinka, Piazzolla).

Druga večer povjerena ansamblu MAG festivala nazvana je Hommage a Schubert, a priređena je u povodu 220. godišnjice rođenja prvoga velikog romantičara. Koncert su ispunile njegove skladbe, ali i one kasnije nadahnute lijepim Schubertovim temama, na koje su skladane varijacije Helmuta Lachenmanna i Edisona Denisova. Vrhunce koncerta ostvarili su Ivana Dragičević i Ivan Batoš Schubertovim Allegrom u a-molu D. 947 Lebenssturme za glasovir četveroručno i glasovirski kvintet u sastavu: Marina Ivanova, glasovir, Dmitrij Večer, violina, Nastja Perić, viola, Mia Grubišić, violončelo i Andrej Kašić, kontrabas, tumačenjem Pastrvina kvinteta u A-duru op. 144, D. 667.

Posebno dragocjen bio je treći koncert – večer hrvatskih autora Ratni kvarteti. U Splitu smo tako prvi put čuli vrijedne uratke naših skladatelja Anđelka Klobučara, Frane Paraća, Marka Ruždjaka i Željka Brkanovića nadahnute strahotama Domovinskog rata, a nastale na poticaj glasovitog Kvarteta za kraj vremena Oliviera Messiaena. Izvođače okupljene u ZOOV-COOL Ansambl, nazvan po Brkanovićevu Kvartetu, činile su Petromila Jakas, violina, Mia Grubišić, violončelo, Jaroslav Sadovy, klarinet, i Sanja Vrsalović, glasovir. Zadivljujuće je da su mladi glazbenici koji su u vrijeme velikosrpske agresije na Hrvatsku bili mala djeca tako duboko uronili u vrlo koncentriranu, osobito refleksivnu i emotivnu glazbu. Vrlo zorno tumačenje omogućilo je prepoznavanje oblika u Klobučarevu i Paraćevu kvartetu, a posebno bismo istaknuli čeznutljiv klarinetski pjev Jaroslava Sadovyja u Ruždjakovu djelu.

Završetak manifestacije bio je veličanstven – vokalni ansambl Antiphonus sjajno je predstavio Monteverdijeve madrigale na koncertu Claudio Monteverdi, 450 godina na 465 Hz. Ana Jembrek i Monika Cerovčec, soprani, Martina Borse, alt, Ivan Bingula, tenor, i Tomislav Fačini, bas, tehnički dotjerano, ali s mnogo duše, osvijetlili su bisere glazbe u kojoj su srasli renesansa i barok. Većina madrigala odabranih iz četvrte, pete, šeste i osme zbirke Madrigali guerrieri et amorosi i Selva morale et spirituale izvedena je a cappella (zadivljujuća intonacijska čistoća!), a neki uz pratnju Srdjana Berdovića na lutnji. Dragocjen je bio i hrvatski prepjev stihova na ekranu, pa je ugođaj bio potpun.

Svi su koncerti, kao i prethodnih godina, održani u gotičkoj dvorani Muzeja grada Splita. Ponovo su okupili iznimno velik broj ljubitelja glazbe, koji su ozareni napuštali Muzej. Split očito ima koncertnu publiku koja prepoznaje istinske vrijednosti. Prigovorili bismo tek koncertnom plakatu, koji estetikom nije bio na razini vrijednosti koje smo čuli.

Vijenac 613 - 614

613 - 614 - 14. rujna 2017. | Arhiva

Klikni za povratak